فصل گل انداختن گل‌های قالی

بازار داغ قالیشویی [+قیمت]

جام جم سرا: اگر دقت کرده باشید یکی دو هفته است تعداد خودرو‌های مخصوص قالیشویی که کلی قالی پشت آنها روی هم انداخته شده بیشتر از قبل شده است.
کد خبر: ۷۷۲۹۷۰
بازار داغ قالیشویی [+قیمت]

این موضوع یادآور این نکته در ذهن اکثر ماست که دوباره بهار آمد و فصل خانه‌تکانی از راه رسیده است. فصلی که رونق کسب و کار شرکت‌های قالیشویی و خدمات مرتبط آنهاست.

اما در این بین یافتن شرکت قابل اعتماد که هم خدمات درست با قیمتی مناسب را در اختیارما قرار دهد و هم به فرش آسیب نزند، یکی از دغدغه‌های ذهنی آنهایی شده که قصد استفاده از این نوع خدمات را دارند، درحالی که می‌توان با کمی حوصله و رعایت نکاتی ساده این دغدغه‌ را با پاکیزگی مناسبی برای فرش منزلمان داشته باشیم.

حمید محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: قبل از هر موضوعی باید به هموطنان یادآوری کنم که مدتی است کم‌آبی و خشکسالی برای کشورمان مشکلاتی ایجاد کرده است و باید در زمینه حفظ و حراست از منابع آبی کشورمان کوشا باشیم؛ بنابراین در ایام پایانی سال که معمولا به دلیل شست‌وشو و نظافت منازل حجم استفاده از آب در بیشتر شهرها روبه افزایش است، یکی از راه‌های صرفه‌‌جویی شست‌وشوی فرش‌ها به صورت شرکتی است اما شرکت‌های معتبر و تائید شده.

وی در ادامه می‌افزاید: هرچند حتی اگر از صرفه‌جویی آب بگذریم و فقط به سلامت شست‌وشوی قالی توجه داشته باشیم، روش‌های سنتی شست‌وشو باعث از بین رفتن تار و پود قالی خواهد شد چون نه‌تنها امکان خشک شدن کامل قالی را در مدت زمانی کوتاه درمنزل نداریم بلکه در بیشتر موارد مواد شیمیایی داخل الیاف قالی‌باقی مانده و روند پوسیدگی را افزایش خواهد داد. پس بهترین گزینه استفاده خدمات قالیشویی البته به صورت مجاز و قانونی و حرفه‌ای است.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران با تاکید بر تعیین هویت کارگاه‌های قالیشویی و تائید صلاحیت آنها تصریح می‌کند: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم هنگام انتخاب قالیشویی مورد نظرشان امنیت دارایی آنها و در نهایت خدماتی است که قرار است در این زمینه بگیرند بنابراین توصیه کارشناسی ما به آنها این است که در انتخاب قالیشویی به گفته دیگران توجه نداشته باشند و فریب تبلیغات رنگارنگ و تخفیف‌های جذاب را نخورند بلکه کمی زمان گذاشته و با اتحادیه قالیشویان شهر یا استان محل سکونت خود تماس بگیرند تا با اطلاع از صحت اطلاعات و سلامت قالیشویی مورد نظرشان، با خیال راحت از نظر کیفیت خدمات و البته امنیت فرش‌هایشان کارشان را انجام دهند.هرچند فهرست کاملی از قالیشویان مجاز همراه با مشخصات کامل مدیرعامل و مسئول شرکت در تارنمای رسمی اتحادیه‌های قالیشویی هر شهر درج شده است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن کمک بگیرند.

این مقام صنفی درباره هزینه‌های قالیشویی نیز می‌گوید: امسال با توجه به آخرین مصوبه‌ای که برای تعیین نرخ خدمات قالیشویان تاریخ 18/9/93 در تهران تصویب شده است تقریبا 20 درصدافزایش هزینه داشته‌ایم، هر چند قیمت برخی از خدمات مورد نیاز متقاضیان به صورت توافقی تعیین خواهد شد.

کمسرخ با اشاره به تراکم کاری پایان سال قالیشویان سراسر کشور می‌افزاید: اگر واقعا قصد دریافت خدمت کاملا مناسب و بدون عجله را داریم بهترین گزینه این است که برای شست‌وشوی فرش‌هایمان دقیقه 90 و روزهای پایانی سال تصمیم‌گیری نکنیم بلکه از اواخر بهمن به دنبال یافتن بهترین گزینه برای دریافت خدمات باشیم. البته نکته‌ای بسیار مهم درباره استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی این است که بدون دریافت فاکتور رسمی که مهر و امضای مسئول قالیشویی در آن قید شده باشد، هرگز فرش را تحویل ندهید و قبل از امضا کردن برگه، تمام موارد و تعهدات طرفین را که در آن قید شده است مطالعه کنید تا در صورت بروز هرگونه اختلاف احتمالی بتوانید با مراجعه به اتحادیه آن را پیگیری کنید؛ اما فراموش نکنید اتحادیه در مقابل قالیشویان مجاز پاسخگوی شما خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۰
۰
دانستنی های شست و شوی فرش در یك قالیشویی

حتما دوران شیرین كودكی خود را به یاد دارید! اواخر اسفند ماه كه می شد گر چه اواخر فصل سخت امتحانات مدرسه بود و غرق در درس و مشق بودیم؛ و سرمای ته مانده ی روزهای زمستانی پاهای مان را سوزن سوزن می كرد؛ اما با شوق بی پایان كودكی، پاچه ی شلوار مان را بالا می زدیم و كاسه ی آب به دست، قالی خیسی كه وسط حیاط بزرگ خانه مان پهن شده بود، را با خنده می شستیم و این دلخوشی های ساده ی زندگی را بسیار دوست داشتیم.

قالیشویی

یاد باد روزگاران گذشته كه خبر از فصل خانه تكانی و موسم بهار را با دیدن قالی های رنگ به رنگ آویزان بر پشت بام خانه ها می گرفتیم...

امروزه دیگر از حس و حال قدیم خبری نیست؛ دیگر آن حال و هوای دوست داشتنی رنگارنگ تمام شده است. حالا ما به صفحات نیازمندی روزنامه های سیاه و سفید اكتفا می كنیم و حتی دیگر از قالی های رنگارنگ بر پشت بام منازل هم خبری نیست! بلكه امروز صدای زمخت آیفون تصویری در خانه می پیچد و پشت در، مردی با یك وانت پر از قالی های خسته...

حالا زندگی روزمره ی ماشینی جای تمام خاطرات رنگارنگ كودكی را گرفته و تجربه ی زیبای كودكی به یكی از الزامات زندگی ماشینی امروزی تبدیل شده است؛ قالیشویی های صنعتی. قالیشویی هایی كه از اوایل اسفند ماه تا فرارسیدن موسم بهار و سال جدید، مسئول شست شوی های قالی های خانه های امروزی هستند!

شاید این سوال ها و نگرانی های حاصل، برای شما نیز پیش آمده باشد؛ كدام قالیشویی برای شستن فرش ها و قالی هایمان مناسب و قابل اعتماد است؟ فرش ها و قالی های گران قیمت مان را به كدام قالیشویی بسپاریم تا در عین تمیز شدن، خراب نشوند؟ برای شستن فرش ها و قالی های خانه مان چقدر باید هزینه كنیم؟ چقدر زمان برای شستن و آماده شدن فرش ها مورد نیاز است؟

در این مطلب برای شما عزیزان، راهنمایی را آماده كرده ایم تا بتواند پاسخگوی سوالات شما در این موضوع باشد.
شست و شوی فرش ها به روش سنتی مناسب است صنعتی؟

بهتر است در ابتدا به این نكته اشاره كنیم كه شست و شوی زیاد فرش، به خصوص فرش های قدیمی و فرش هایی كه توسط انگشتان هنرمندانه ی اساتیدی بزرگ بافته شده است و در دل تار و پود آن ها، خاطره های بسیار وجود دارد؛ به هیچ عنوان كاری عاقلانه نیست و می توان با بهره گیری از روش های دیگر به تمیز كردن این فرش ها اقدام نمود. شما با اقداماتی ساده می توانید پاكیزگی نسبی را به این فرش ها باز گردانید؛ می توانید با جارو برقی گرد و غبار و خاك را از دل تار و پود این فرش های با ارزش بگیرید و سپس با بهره گیری و استفاده از شامپو های مخصوص و مناسب برای فرش، پاكیزگی و درخشندگی را به فرش های منزل خود بازگردانید.

اما زمان هایی نیز وجود دارد كه به جز قالیشویی انتخاب دیگری وجود ندارد و بایستی فرش هایتان را برای تمیز شدن به دست شركت های قالیشویی بسپارید! این زمان ها عمدتا هنگامی هستند كه یا فضای كار مناسبی در اختیار نداریم و یا وقت كافی برای انجام این كار نداریم. اما چنانچه شما دارای فضای مناسب و نیز امكانات لازم برای انجام این كار می باشید؛ می توانید با استفاده از مواد شوینده ی مناسب و آشنایی با نحوه ی درست و صحیح آب گیری فرش ها، آستین بالا زده و خاطرات كودكی خود را زنده نمایید! اما در غیر در این صورت می توانید از خدمات قالیشویی های مجاز در سطح شهر كه نحوه و سطح كار آن ها توسط اتحادیه ی صنف قالیشویان شهر تایید شده است و دارای مجوز های لازم برای انجام این خدمات هستند، استفاده نمایید.

قالیشویی در خانه
شست و شوی فرش و موكت در قالیشویی ها، چقدر هزینه دارد؟

در رابطه ی با این كار، مرجعی رسمی به نام اتحادیه ی صنف قالیشویان در هر شهر وجود دارد كه این اتحادیه در طول سال، هر شش ماه یك بار، قیمتی مصوب و رسمی را برای شست و شوی فرش و قالی و موكت به قالیشویان اعلام می كند و تمامی قالیشویان موظف به رعایت و اعمال این قیمت ها می باشند. همان طور كه می دانید شست و شوی فرش، قالی و موكت در قالیشویی ها براساس متر مربع محاسبه می شود.

لازم به ذكر است كه در این میان، موردی نیز به نام قیمت توافقی وجود دارد؛ شاید شما نیز از این موضوع اطلاع داشته باشید كه قیمت های درج شده در آگهی های منتشر شده با صورتحساب و قیمت واقعی پرداخت شده ی نهایی تفاوت دارد.

به طور كلی می توان گفت هزینه ی شست و شوی فرش، قالی و موكت براساس متر مربع از سوی اتحادیه قالیشویان مشخص و تعیین شده است؛ اما در برخی موارد، هزینه ی نهایی به صورت توافقی می باشد بدین ترتیب كه طرفین پس از صحبت با یكدیگر، در قیمتی مشخص به توافق می رسند؛ لازم به ذكر است كه قیمت به دست آمده به دستور العمل یا مصوبه ی خاصی بستگی ندارد. مواردی همچون شست و شوی تابلو فرش یا فرش های قدیمی و نفیس و یا در صورتی كه شست شوی فرش شما نیازمند خدماتی خاص و اضافی باشد... توصیه می شود حتما در نحوه ی توافق، دقت لازم و كافی را داشته و سندی از توافق خود در اختیار داشته باشید.

قالیشویی
قالیشویی های مجاز و غیر مجاز!

به شما توصیه می كنیم وقتی به آگهی های چاپ شده ی قالیشویان در نیازمندی های روزنامه ها نگاه می كنید و یا با مشورت با دوستان و آشنایان خود، یكی از قالیشویی های شهر خود را انتخاب می كنید، بهتر است قبل از دادن آدرس به قالیشویی و تحویل فرش های خود به آن ها، كمی حوصله به خرج داده و اتحادیه قالیشویی شهر محل اقامت خود تلفن كرده و یا به وب سایت اینترنتی آن اتحادیه مراجعه نمایید. چنانچه نام قالیشویی انتخابی توسط شما، در بین لیست اسامی قالیشویان مورد تایید و مجاز آن اتحادیه وجود داشت، می توان گفت 50 درصد كار انجام شده است و باقی موارد به دقت انتخاب شما بستگی دارد. اما چنانچه نام آن قالیشویی را در فهرست اسامی اتحادیه ندیدید! آن قالیشویی را برای شست و شوی فرش های خود بیخیال شده و دوباره به جست و جو بپردازید تا گزینه ی مناسبی را بیابید.

اما این سوال پیش می آید كه دلیل حساسیت بالای ما در انتخاب قالیشویی چیست؟ پاسخ این است كه اگر فرش های ما نفیس و گران قیمت باشند! بایستی بدانیم كه فرش های خود را به چه كسی می سپاریم و از عاقبت كار خود، نگران و دلواپس نباشیم.
صورتحساب فرش های خود را به دقت مطالعه كنید!

براساس یك سنت و رسم قدیمی در میان ما ایرانی ها، فرش دستباف جزو سرمایه های اصلی زندگی محسوب می شود؛ پس توصیه می شود قبل از تحویل دادن سرمایه های خود به دست قالیشویی مجاز انتخاب شده توسط شما، قرارداد یا فاكتور ارایه شده را به دقت مطالعه كرده و از سوال كردن درباره آن، اصلا خجالت نكشید؛ چنانچه قرارداد ارایه شده برای شما قانع كننده نبود می توانید با دفتر شركت قالیشویی تماس بگیرید و حتی در نهایت می توانید از نظرات كارشناسان اتحادیه قالیشویان استفاده نمایید.

این نكته را فراموش ننماید كه به هیچ وجه عجله نكنید و با اعتماد كامل و خونسردی تمام فرش هایتان را تحویل داده و تحویل بگیرید.

در قرارداد برخی از شركت های قالیشویی، بندی وجود دارد كه در آن نوشته شده است: هر گونه خسارت احتمالی بر عهده مشتری است.

زیرا معمولا فرش های دستباف و نفیس دارای ارزش مادی بالایی می باشند؛ بنابراین هرگز این بند از قرارداد را نپذیرید؛ توصیه می شود چون از خدمات قالیشویی های مجاز استفاده می كنید بنابراین قبل از امضای قراردادی با بند فوق، حتما در ابتدا با اتحادیه قالیشویان تماس گرفته و این موضوع را با كارشناسان آن مركز در میان بگذارید و پس از دانستن نظر و تایید آن ها، اقدام به امضای قرارداد نمایید.

همچنین توصیه می شود قالیشویی ای را انتخاب نمایید كه در ازای دریافت مبلغی اضافی، فرش های شما را بیمه نماید تا در صورت ایراد خسارت به فرش های شما، بیمه خسارت شما را بپردازد و دچار مشكلات بیشتری نشوید.

به یاد داشته باشید تمام اطلاعات درج شده در رسید قالیشویی را چك كرده و صحت اطلاعات را با كارت یا مشخصات قالیشویی مطابقت دهید؛ زیرا رسید قالیشویی تنها سند نزد شما خواهد بود. همچنین توصیه می شود به هیچ عنوان، رسید بدون مهر واحد قالیشویی یا امضا را قبول نكنید.

در آخرین مرحله، توصیه می شود حتما مشخصات كامل و شماره تماس مامور تحویل گیرنده ی فرش و همچنین شماره پلاك خودرو اش را در پشت برگه ی رسید یادداشت نمایید.
باید ها و نباید هایی درباره ی شست و شو و نگهداری از فرش و قالی
همانطور كه شما نیز می دانید از قدیم الایام تا به امروز، فرش های دست بافت و ماشینی همراه ماندگار و همیشگی خانه و خانواده های ایرانی بوده و هست و خواهد بود؛ اما این سرمایه های زیبا، رنگارنگ و اصیل برای دوام و ماندگاری به نگهداری صحیح و مراقبت ایمن نیاز دارند تا گذر روزگار آن ها را از بین نبرد و نیازارد. شما می توانید با رعایت نكاتی ساده، زیبایی آن ها را همیشگی و طول عمرشان را ضمانت نمایید. با ما همراه باشید.

قالیشویی
پاكیزگی فرش

در ابتدا توصیه می كنیم برای تمیز كردن فرش های منزل خود، از جاروی دستی استفاده ننمایید! زیرا نی های نوك تیز و نازك موجود در جاروی دستی با گذر زمان، الیاف فرش را دچار آسیب و فرسودگی می نماید. بهتر است بدانید استفاده از یك جارو برقی با دور تند، بهترین و مناسب ترین راه برای تمیز كردن و بیرون كشیدن گرد و غبار از میان پرزعای فرش است.


تاثیر تابش نور آفتاب

آن دسته از خانه هایی كه به دلیل موقعیت شان، آفتاب گیر هستند گرچه شرایطی مفید و ایده آل را برای افراد و نیز محیط درونی خانه فراهم می آورند اما دارای بعضی مضرات نیز می باشند. برای نمونه چنانچه فرش خانه به صورت دائم در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار داشته باشد، این اتفاق بر روی رنگ فرش تاثیری منفی و مخرب خواهد داشت. توصیه می كنیم اگر در خانه ی خود، قالی دستبافت و با ارزش پهن كرده اید برای جلوگیری از تابش های مخرب آفتاب، برای پنجره های مقابل این فرش تان، از پرده های ضخیم و مناسب استفاده نمایید.


تاثیر سایش

چنانچه قالی خود را در زیر درب قرار داده اید، به این موضوع توجه داشته باشید كه ساییدگی فرش تان را به همراه خواهد داشت! اگر مجبور هستید قسمتی از فرش یا قالی خود را به دلیل كم بودن فضا در خانه خود، در زیر درب قرار دهید درب را به صورتی تنظیم نمایید كه به هنگام چرخش مكرر (باز و بسته شدن های پی در پی)، تماسی با فرش یا قالی شما نداشته باشد. همچنین علاوه بر رعایت نكته فوق، بهتر است فرش یا قالی خود را هر چند وقت یك بار جابه جا و سر و ته نمایید تا با این كار، تمامی قسمت های آن به یك اندازه پا بخورد! و تنها برخی از قسمت های فرش یا قالی پا نخورده و در معرض سایش قرار نگیرد.


حركت و جابه جا شدن فرش

شاید در خاطرتان باشد در روزگاران نه چندان دور، خانواده ها كف خانه های خود را موكت می كردند و سپس فرش یا فرش های خود را بر روی آن ها می گستراندند؛ در این وضعیت دیگر خبری از حركت كردن فرش یا سر خوردن آن نبود! اما امروزه كف خانه ها را با سرامیك، موزائیك و سنگ می پوشانند؛ به همین سبب فرش ها در اثر پا خوردن های متوالی حركت كرده و جابه جا می شوند. شما می توانید برای جلوگیری از بروز این اتفاق، از شبكه های توری و نرم پی وی سی و یا آسترهای اسفنج مانند نیز استفاده نمایید. توصیه می كنیم ابعاد و اندازه های این آسترهای ویژه را كمی كوچك تر از ابعاد و اندازه های فرش یا فرش های خود انتخاب نمایید.


پاك كردن لكه ها

یكی از اتفاقاتی كه ممكن است در هر خانه ای به دفعات زیاد وقوع افتد، لك شدن فرش یا قالی است! توجه داشته باشید هر زمانی كه این اتفاق به وقوع پیوست، بایستی به سرعت برای پاك كردن و از بین بردن آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید ماندن لكه بر روی فرش و كهنه شدن، تمیز كردن آن را دشوار و سخت خواهد كرد. در این قسمت تصمیم داریم برخی از انواع لكه ها و همچنین راه های از بین بردن آن ها برای شما همراهان عزیز بیان كنیم؛ با ما همراه باشید.


تمیز كردن لكه آدامس

چنانچه آدامسی بر روی فرش یا قالی شما افتاده و به آن چسبید باشد، در ابتدا آن را به كمك یك تكه یخ سفت كرده و سپس با استفاده از یك كاردك مناسب به آرامی از روی فرش یا قالی خود تراشیده و پاكیزه نمایید.


تمیز كرده لكه شمع

در رابطه با لكه پارافین شمع نیز همچون روش بالا (تمیز كردن لكه آدامس) عمل كرده و آن را از روی فرش یا قالی خود جدا نمایید.


تمیز كردن لكه جوهر معمولی

برای تمیز كردن لكه حاصل از جوهر معمولی، در ابتدا بر روی لكه، مقداری ماست ریخته و آن را بر روی قسمت جوهری به صورت كامل و یكنواخت پخش نمایید. توجه داشته باشید پس از اینكه ماست به خوبی با لكه ی جوهری مخلوط شد، با استفاده از یك قاشق مناسب آن را از روی فرش یا قالی جمع كنید. توصیه می كنیم این كار را چندین بار انجام داده تا جوهر معمولی به طور كامل جذب ماست شده و پاك شود.


تمیز كردن لكه نوشیدنی

شما می توانید لكه حاصل از آبمیوه، قهوه و شكلات، چای و شیر را به كمك آب نیمه گرم و همچنین صابون و یا با آب و شامپو تمیز و پاكیزه نمایید. توجه داشته باشید استفاده كردن از یك تكه اسفنج می تواند كار شما را آسان تر و سهل تر نماید.


تمیز كردن لكه مایعات شیرین

لكه ی حاصل از شربت، چای شیرین و همچنین دیگر نوشیدنی هایی كه شیرین طعم هستند، چنانچه به سرعت از روی فرش یا قالی پاك نشوند می توانند سبب پوسیده شدن فرش یا قالی خانه ی شما گردند! اگر این قبیل مواد بر روی فرش یا قالی شما ریخت، بهتر است سریعا آن را پاك و پاكیزه نمایید.


تمیز كردن لكه روغن و چربی

برای از بین بردن و نیز زدودن لكه ی چربی، روغن و یا حتی واكس می توانید از محلول سركه سفید و صابون استفاده نمایید! اما توجه داشته باشید چنانچه روغن بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، بایستی در ابتدا آن را با استفاده از یك قاشق جمع كرده و سپس یك تكه پارچه سفید رنگ را بر روی آن قسمت از فرش یا قالی كه آلوده شده است، قرار دهید و بر روی آن لكه، اتوی نیمه گرم بكشید. با انجام این كار، روغن موجود در میان پرزهای فرش یا قالی، به پارچه سفید رنگ جذب می شود.


تمیز كردن لكه تخم مرغ

چنانچه تخم مرغ خام بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، می توانید آن را با استفاده از محلول مناسب آب نیمه گرم، صابون، نمك و سركه ی سفید پاك و پاكیزه نمایید. بهتر است بدانید می توانید از این روش برای پاك كردن لكه ی خون نیز استفاده نمایید.


تمیز كردن لكه دوده

شما می توانید برای زدودن و از بین بردن لكه حاصل از دوده از روی فرش یا قالی های خود به ویژه موكت های تیره رنگ، بر روی آن قسمت هایی كه به شدت تیره و دوده ای شده اند، نمك بپاشید! فراموش نكنید بایستی پس از گذشت زمانی در حدود یك ساعت و نیم، نمك ها را با استفاده از جاروبرقی جمع آوری نمایید.


تمیز كردن لكه ادویه

برای پاك كردن لكه ی ادویه، می توانید از محلول آب و آبلیمو استفاده نموده و سپس یك دستمال خشك با قابلیت جذب بالا را بر روی آن قسمت از فرش یا موكت بكشید.


تمیز كردن لكه كاكائو، بستنی و همچنین چسب

در ابتدا بسیار آرام و با دقت تمام، اطراف محل لكه را جمع كنید تا لكه به وجود آمده، بیشتر و بیشتر نشده و پخش نشود! سپس در یك فنجان آب، یك قاشق چای خوری مایع ظرف شویی را حل كرده و محلول حاصل را با استفاده از یك دستمال تمیز و نرم و یا مقداری پنبه بر روی محل مورد نظر بمالید؛ بهتر است بدون اینكه محل لكه مالیده شود، به آرامی آن را تمیز نمایید.


موضوع شست و شوی فرش و قالی و قالیشویی

از قدیم الایام فصل تابستان كه به روزهای پایانی خود نزدیك می شود، معمولی بسیاری از خانوم های خانه دار ایرانی تصمیم می گیرند تا فرش های خود را بشویند و پاكیزه نمایند. البته چنانچه شما تصمیم به شست و شوی فرش و قالی های خود دارید، توصیه می كنیم آن ها را به شركت های معتبر و خوش نام و نشان قالیشویی بسپارید. به این دلیل كه این شركت های قالیشویی معتبر در ابتدا گرد و خاك موجود در میان پرزهای فرش را زدوده و سپس فرآیند شست و شو را به انجام می رسانند. توجه داشته باشید چنانچه شما تصمیم دارید فرش و قالی های خود را در خانه بشویید امكان زدودن گرد و خاك ها را نخواهید داشت، به همین سبب گرد و غبار در بین پرزهای فرش یا قالی شما باقی خواهد ماند. تمیز كردن فرش یا قالی ها در خانه با استفاده از شامپوهای استاندارد مخصوص فرش نیز ممكن است.


خشك كردن فرش و قالی در خارج از قالیشویی

آن دسته از فرش و قالی ها كه در خانه و توسط افراد خانواده شسته می شوند، بایستی در شرایط خاص و مناسبی خشك شوند تا آسیب و زیان كمتری به آن ها وارد شود. در این قسمت برای شما همراهان عزیز، توصیه هایی مهم را در این زمینه آماده كرده ایم كه می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد: چنانچه شست و شوی فرش ها و قالی ها یكی از برنامه های فصلی و پر تكرار شما است، توصیه می كنیم داربست های مخصوص چهار پایه ای شكلی را تهیه نمایید تا با استفاده از آن ها بتوانید فرش های خود را بر روی پشت بام خانه و یا در حیاط در مقابل نور مناسب و ملایم آفتاب پهن نمایید. با انجام این كار، هوا به صورت ایده آل و كامل در اطراف فرش شسته شده ی شما جریان پیدا می كند و در این حالت به خوبی خشك خواهد شد. توصیه می كنیم به هیچ وجه فرش ها و قالی های شسته شده ی خود را آویزان ننمایید! همچنین بهتر است بدانید چنانچه فرش های خود را در زیر نور سوزنده و تند آفتاب پهن نمایید، آسیب هایی جدی به الیاف و بافت فرش های شما وارد خواهد شد كه حتی ممكن است جبران ناپذیر باشد. برای خشك كردن فرش ها و قالی های شسته شده ی خود، به هیچ وجه از حرارت مستقیم و شدید وسایل و تجهیزات حرارتی همچون شومینه، بخاری و همچنین رادیاتور استفاده ننمایید زیرا صدماتی جدی و اساسی به آن ها وارد می نمایند. چنانچه تنها بخشی از فرش یا قالی شما خیس شده باشد، بهتر است برای خشك كردن آن از یك حوله، یا پارچه پنبه ای و یا یك اسفنج استفاده نمایید؛ بدین صورت كه در ابتدا آب را جمع كرده و سپس قسمت خیس شده و مرطوب فرش را در مقابل تابش ملایم و مناسب آفتاب قرار دهید. شما حتی می توانید با استفاده از یك وسیله ی حرارتی مناسب و ملایم همچون سشوار دستی، فرش خود را از پشت و رو خشك نمایید. گرچه توصیه می شود قالی و فرش خود را به قالیشویی های معتبر بسپارید.


با تمیز كننده های خانگی، فرش ها و قالی های خانه خود را بشویید!


از سركه و جوش شیرین استفاده نمایید:

شاید بهتر باشد بدانید كمتر چیزی وجود دارد كه نتوان آن را با استفاده از سركه و جوش شیرین تمیز كرد! خوشبختانه لكه های ایجاد شده بر روی فرش را نیز با این محلول پاك كرد. برای تمیز كردن لكه روی فرش یا قالی، تنها كافیست مقداری پودر جوش شیرین را بر روی لكه ریخته و سپس مقداری نیز سركه ی سفید به ان اضافه نمایید. پس از این كار، یك دستمال با قدرت جذب بالا را بر روی آن قسمت از فرش كشیده تا سركه را به طور كامل به خود جذب نماید و سپس اجازه دهید تا فرش به طور كامل خشك شود. با استفاده از جاروبرقی، جوش شیرین باقی مانده بر روی فرش را نیز جمع كنید. توصیه می كنیم برای پاك كردن لكه های بزرگ تر، تنها از جوش شیرین استفاده نمایید؛ بدین صورت كه آن را بر روی فرش پاشیده و حداقل پس از گذشت چیزی در حدود سی دقیقه، آن را با استفاده از جاروبرقی جمع كنید.


برای تمیز كردن فرش، از نمك استفاده نمایید:

مخلوط نمك و سركه از بین برنده ی لكه های تشكیل شده بر روی فرش است؛ این دو ماده یعنی نمك و سركه را با هم مخلوط كرده و آن را به صورت خمیر درآورید، سپس بر روی لكه ریخته و بگذارید تا به صورت كامل جذب شود. پس از چند دقیقه، یك دستمال مرطوب را بر روی قسمت مورد نظر مالیده و بعد از خشك شدن، با جارو برقی آن را تمیز نمایید.


برای تمیز كردن فرش، از بخار استفاده نمایید:

چنانچه تصمیم دارید برای تمیز كردن فرش یا قالی خود از بخار آب استفاده نمایید، از دستگاه بخار شور بهره گیرید. در ابتدا بهتر است قبل از استفاده از دستگاه، كاتالوگ دستگاه را با دقت تمام و كامل بخوانید. چنانچه استفاده از مواد شیمیایی در دستگاه بلامانع باشد، توصیه می كنیم به جای آب از محلول سركه و آب استفاده نمایید.


برای تمیز كردن فرش، از پراكسید هیدروژن استفاده نمایید:

در ابتدا لازم به ذكر است مخلوط پراكسید هیدروژن، پاك كننده ای فوق العاده قوی به ویژه برای لكه های خون و پروتئین است. شما می توانید با ریختن این ماده فوق العاده بر روی لكه ی به وجود آمده بر روی فرش یا قالی، شاهد از بین رفتن آن لكه باشید.


برای تمیز كردن فرش، از زمین شوی استفاده نمایید:

شما می توانید با استفاده از زمین شوی نیز لكه روی فرش یا قالی خود را پاك نمایید؛ بدین صورت كه در ابتدا دو پیمانه جوش شیرین را با یك چهارم تكه های یك صابون یا پودر پوره مخلوط نمایید، سپس به ماده تشكیل شده ده الی بیست قطره اسانس با عطر دلخواه خود را بیافزایید (به طور معمول در این چنین شرایطی از عطر لیمو یا اسطوخودوس استفاده می نمایند). در مرحله ی بعد این مواد را به خوبی با هم مخلوط كرده و با استفاده از یك اسپری آن را بر روی فرش بپاشید. سپس به عنوان قدم بعدی، مقدار یك چهارم پیمانه آب گرم را با یك پیمانه سركه سفید مخلوط نمایید؛ زمین شوی از جنس اسفنج را در داخل آن فرو كرده و آن را بر روی مواد از قبل ریخته شده بر روی لكه، بكشید. اجازه دهید فرش چیزی در حدود یك ساعت به همان صورت باقی مانده و خشك شود، سپس بر روی آن جاروبرقی بكشید.


برای تمیز كردن فرش، از پودر ذرت استفاده نمایید:

شاید باور این حرف برای شما كمی دشوار باشد؛ اما پودر ذرت نیز می تواند در تمیز كردن فرش یاری رسان شما باشد. اما روش كار بدین صورت است كه یك پیمانه پودر ذرت را با یك پیمانه پوره و همچنین نیم پیمانه جوش شیرین مخلوط كرده و ماده حاصل را بر روی قسمت مورد نظر فرش میپاشیم. سپس با استفاده از یك پارچه ی مرطوب و یا زمین شوی اسفنجی، لكه را از روی فرش تمیز می كنیم. توجه داشته باشید پس از خشك شدن، با جاروبرقی روی فرش را تمیز می كنیم. بهتر است پس از تمیز كردن فرش یا موكت با استفاده از شامپو فرش مناسب، پس از خشك شدن كامل، جارو كنیم.


چگونه از شامپو فرش به صورت صحیح استفاده نماییم؟
به دلیل انواع گوناگون الیاف فرش و نیز روكش متفاوت مبلمان ها، بایستی شامپوی فرش و موكت با تمامی انواع الیاف سازگار و هماهنگ باشد و هیچگونه ضرری برای آن ها به همراه نداشته باشد؛ به همین سبب استفاده از كمترین میزان مواد شیمیایی در فرمولاسیون ساخت شامپوی فرش و موكت، بسیار مهم و دارای اهمیت است. از دیگر سو، جلوگیری از تداخل رنگ ها در یكدیگر و همچنین از بین رفتن نشاط و شادابی رنگ یك فرش و موكت از دیگر جنبه های مهم و مورد توجه در ساخت یك شوینده ی فرش و موكت استاندارد است. همچنین لازم است بدانید برای حفظ سلامت و زیبایی رنگ های یك فرش و نیز داشتن فرشی با پرز های نرم و ملایم، در كنار انتخاب یك محصول مناسب و ایده آل، طرز استفاده از آن شامپوی فرش و موكت انتخابی نیز بسیار مهم است. توجه داشته باشید بهترین روش و شیوه برای تمیز كردن فرش و موكت مورد نظر با استفاده از شامپوی فرش، انحلال مقدار مناسبی از آن شامپوی فرش در آب (انحلال بر طبق دستورالعمل) و همچنین تمیز كردن سطح مورد نظر با استفاده از اسفنج آغشته به محلول شوینده ی حاصل است. سپس در مرحله ی بعدی، بایستی با استفاده از یك دستمال نم دار از جنس كتان، سطح فرش یا موكت را از محلول شوینده نیز كثیفی های حل شده در آن پاك و پاكیزه نمایید؛ بهتر است هر از چندگاه، دستمال مورد استفاده خود را با یك دستمال تازه و تمیز تعویض نمایید. همچنین فراموش نكنید بایستی فرش یا موكت مورد نظر را پس از خشك شدن، جارو نمایید. از راه رفتن و یا نشستن بر روی فرش و موكت، پیش از خشك شدن آن به صورت كامل خودداری نمایید؛ زیرا در غیر این صورت، احتمال بروز لكه جدید وجود دارد و دور از انتظار نیست.

قالیشویی
روش های درست برای پاك كردن انواع لكه از روی فرش یا موكت


تمیز كردن لكه های تازه:

در ابتدا به این نكته توجه داشته باشید كه پیش از تمیز كردن لكه ی روی فرش یا قالی، ابتدا فرش را خوب جارو زده تا گرد و غبار آن به طور كامل از میان تار و پود گرفته شود. سپس با استفاده از كمی ماست، لكه تازه به وجود آمده را پاك و پاكیزه نمایید به ویژه لكه های نسكافه و چای را. برای این كار، مقداری ماست را بر روی سطح لكه ی ایجاد شده، ریخته و پس از چند دقیقه، آن را با استفاده از یك قاشق جمع كنید. بهتر است در صورت لزوم چندین بار این كار را تكرار نمایید؛ سپس با استفاده از یك دستمال تمیز و مناسب، محل مورد نظر را به خوبی خشك نمایید تا اثری از لكه باقی نماند.


تمیز كردن لبه ها و گوشه های فرش یا قالی:

در ابتدا گرد و خاك نشسته بر لبه ها و كناره های فرش را با استفاده از یك برس دستی تمیز كرده و سپس به آرامی جاروبرقی بكشید. توجه داشته باشید شما می توانید برای تمیز كردن و پاك كردن این قسمت از فرش یا قالی، از مخلوط پودر ماشین لباس شویی و نیز آب همراه با یك فرچه ی نرم استفاده نمایید؛ سپس با استفاده از یك دستمال نرم و با قدرت جذب بالا، این قسمت را خشك نمایید. بهتر است به هنگام پهن كردن فرش یا قالی، در زیر آن یك دستمال سفید یا كاغذ بگذارید تا بدین صورت رطوبت فرش به طور كامل گرفته شود.


تمیز كردن با استفاده از مایع تمیز كننده ی فرش:

شاید خودتان نیز بدانید كه شامپوی فرش و صابون فرش با خاصیت كم قلیایی، می تواند شوینده ی خوب و مناسبی برای فرش و قالی باشد. چنانچه در شرایطی قرار دارید كه دسترسی به آن ها برایتان ممكن نیست، در یك لیتر آب، یك قاشق چای خوری نمك را حل كنید و سپس آن را به خوبی بهم بزنید تا كف كند! سپس كف حاصل شده را با استفاده از یك تكه تور (توری كه به میزان زیادی آب به خود جذب نمی كند!) بر روی سطح فرش و محل لكه بمالید و در انتها آن را با یك دستمال حوله ای خشك نمایید.


از بین بردن جای قرار گیری وسایل و لوازم سنگین:

شاید در خانه ی شما نیز این اتفاق پیش آمده باشد كه به طور معمول وسایل سنگین وزن همچون پایه ی مبل بر روی فرش جا می گذارند؛ اما برای برطرف كردن این مشكل چه اقدامی می توان انجام داد؟ یك تكه یخ را روی محل مورد نظر قرار داده و سپس دستمال تمیز و خشكی را بر روی آن قرار دهید تا بدین طریق رطوبت آن گرفته شود و در نهایت پرزهای فرش یا قالی به حالت اول خود بازگردند.


چگونه می توان یك لكه بر روی فرش یا قالی را بسیار سریع پاك كرد؟

به این نكته توجه داشته باشید كه اگر یك لكه بیش از یك یا دو روز بر روی فرش یا قالی باقی بماند، ثابت شده و پاك كردن آن همراه با مشكل خواهد بود! پس توصیه می كنیم در صورت ایجاد هرگونه لكه، آن را سریعا و با استفاده از مواد مناسب پیشنهادی پاك نمایید.


چگونه می توان رنگ یك فرش یا قالی را شفاف نمود؟

برای این كار، در ابتدا بر روی فرش مقداری نمك و تفاله ی چای پاشیده و سپس با استفاده از جاروبرقی آن را جارو نمایید تا بدین صورت رنگ فرش یا قالی شما، شفاف تر شود.


تمیز كردن لكه شمع از روی فرش، قالی، موكت و یا هر سطح دارای بافت:

برای این كار، در ابتدا با استفاده از یك جسم نوك تیز همچون چاقو و یا حتی در شرایط اضطراری ناخن، پارافین سخت شده بر روی فرش یا قالی را برداشته و سپس یك دستمال حوله ای بزرگ و یا یك كاغذ روغنی را تا كرده و بر روی لكه ی حاصل از پارافین شمع بیندازید. در این مرحله، اتو را در یك درجه ی گرم و مناسب تنظیم نموده و آن را بر روی سطح كاغذ یا حوله چندین بار حركت دهید. در این حین، حرارت تولید شده توسط اتوی گرم می تواند پارافین های موجود در میان بافت ها و پرزهای فرش را آب كرده و آن ها را جذب كاغذ نماید.


چگونه می توان لكه های قدیمی را از روی فرش یا قالی پاك كرد؟

شما می توانید برای از بین بردن و پاك كردن لكه های قدیمی روی فرش یا قالی (كه ممكن است به هنگام لك شدن، متوجه آن ها نشده و بعدها با خبر شده اید!) مقداری كف حاصل از خمیر ریش را بر روی محل مورد نظر ریخته و سپس آن قسمت را با استفاده از پارچه ی مرطوب شده مناسب مالیده و سپس آن را با یك دستمال خشك، تمیز و پاكیزه نمایید. در مرحله ی بعد، محل لك شده را با استفاده از پارچه تمیزی پوشانده و سپس یك جسم سنگین برای نمونه یك كتاب، را بر روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید هر موقع پارچه مرطوب شد، آن را عوض نمایید تا پس از گذشت مدتی نه چندان طولانی، رطوبت روی فرش از بین رود.


چگونه می توان لكه های رنگی را از روی فرش و قالی تمیز كرد؟

چنانچه بر روی فرش یا قالی شما، لكه حاصل از چای، قهوه و یا دیگر مواد رنگی همچون آب انگور ایجاد شود، بایستی در ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر این ماده در لا به لای الیاف، رطوبت ماده ی ریخته شده را با استفاده از یك دستمال كاغذی یا حوله كاغذی تمیز گرفته و سپس مقداری سودا یا آب معدنی را روی آن قسمت بریزید. در مرحله ی بعدی، پس از گذشت چند دقیقه محل مورد نظر را با استفاده از یك دستمال تمیز، پاك كرده و این كار را آن قدر تكرار نمایید تا دیگر هیچ اثری از آن لكه بر روی فرش یا قالی شما باقی نماند.


چگونه می توان لكه های ناشی از مواد چرب را از روی فرش و قالی تمیز كرد؟

برای از بین بردن و رفع لكه مواد چرب همچون لكه ناشی از مداد شمعی و یا حتی موادی دیگر مثل قیر، بایستی در ابتدا مقداری از یك حلال غیر چرب كه زود خشك نمی شود را بر روی مقداری پنبه ریخته و سپس آن را بر روی لكه ی مورد نظر قرار دهید. با این كار، مقداری از ماده چرب به پنبه جذب شده و به نوعی می توان گفت حلال آن می باشد! توصیه می كنیم این كار را به دفعات زیاد تكرار نمایید تا سرانجام تمامی لكه چرب از بین برود؛ سپس بهتر است محل مورد نظر را با استفاده از یك پارچه تمیز و مرطوب، پاك كنید.


مهمترین نكات به هنگام شست و شوی فرش و قالی

همواره در ایام سال نو و نوروز، خانواده ها تصمیم می گیرند تا فرش های خانه خود را در حیاط خانه و با دست بشویند گرچه بهتر است این كار را به قالیشویی بسپارند؛ اما انجام این كار، مستلزم رعایت نكات بسیار مهمی است. در این قسمت، بخشی از این نكات را بیان می كنیم؛ با ما همراه باشید. به هنگام شست و شوی فرش یا قالی با دست و بر روی زمین، استفاده از زمین دارای كف سخت، موزاییك یا سیمانی و یا زمین شیب دار بهتر و ایده آل تر است. در رابطه با جریان آب به هنگام شست و شوی فرش یا قالی، بهتر است جریان آب با حرارت معمولی و نیز به صورت دوش باشد. فراموش نكنید از آب گرم به هیچ عنوان در شست و شوی فرش ماشینی و یا دست بافت استفاده نمی شود. ( قالیشویی ها نیز این نكات را رعایت می نمایند) به این نكته توجه داشته باشید كه فرش های ماشینی پس از شست و شو، از میزان نرمی و لطافت آن ها كاسته می شود و این اتفاق دلیلی ندارد جز وجود مواد پلاستیكی در تار و پود و گره های آن ها. در رابطه با موضوع فرش های دست بافت نیز این اتفاق سبب می شود تا آن ها رنگ پس بدهند؛ اما تنها مشكل به اینجا ختم نمی شود! آب گرم مورد استفاده، رنگ پس داده شده را در قسمت های با رنگ روشن فرش تثبیت می نماید؛ كه رنگ برداری و ترمیم این اتفاق نیز بسیار سخت و نیز با هزینه كلان است. آن دسته از فرش هایی كه چله ی آن ها از جنس ابریشم، پشم و یا حتی گره های ابریشمی است، پس از شست و شو، كیفیت آن ها كاسته می شود. در شست و شوی فرش و قالی، به هیچ عنوان از مواد دارای خواص قلیایی استفاده ننمایید. بهتر است در این شرایط، از مواد و شوینده های خنثی استفاده نمایید. ( مواد و شوینده هایی همچون پودر دستی كه بایستی پیش از استفاده در آب حل شود! همچنین استفاده از مایع ظرفشویی، شامپوی فرش و یا حتی پودر صابون فرش حل شده در آب می تواند برای فرش های با لكه ی چربی مفید و موثر باشد) فرش دستبافت را به هیچ وجه از قبل خیس ننمایید؛ به ویژه آن دسته از فرش ها كه رنگ پس می دهند. زیرا در این شرایط، قسمت های روشن نیز رنگی می شوند و ترمیم این اتفاق نیز بسیار مشكل خواهد بود. توجه داشته باشید آن فرشی را كه از خود رنگ پس می دهد، پس از انجام شست و شو با استفاده از آبگیری و نیز برس پلاستیكی، به هیچ وجه لوله نكنید و همچنین به هیچ وجه داخل فرش لوله شده را آب نگیرید. فرش شسته شده را بایستی به صورت كامل آبگیری كرده و در ابتدا با استفاده از یك پارو و سپس با دستمال نخی تمیز و یك حوله، آب میان پرزهای آن را به صورت كامل بگیرید و به مدت زمان یك ساعت، آن را به همان حالت بر روی زمین باقی گذارید تا قسمت هایی از فرش كه رنگ پس می دهند با دیگر قسمت های آن، تداخلی نداشته باشند. چنانچه فرش یا قالی شما به مدت یك ساعت بر روی زمین و به صورت پهن شده باشد، مابقی رطوبت خود را نیز از دست خواهد داد و آن هنگام برای پهن كردن، آماده است. توصیه می كنیم فرش یا قالی نیمه مرطوب خود را از قسمت پشت در معرض جریان هوا و همچنین در سایه (یعنی در مقابل تابش غیر مستقیم آفتاب) آویزان نمایید. برای آن دسته از فرش های دستبافت و همچنین ماشینی نیز كه رنگ پس نمی دهند، روش شست و شو به همین ترتیب است. چنانچه به هنگام پهن كردن فرش یا قالی، دوباره بر روی آن آب بگیرید، ریشه های فرش بی شك زرد رنگ خواهد شد. پس از خشك شدن كامل فرش، آن را با استفاده از یك برس سر و یا جاروی چوبی به جهت خواب فرش، برس یا جارو بزنید تا با این كار، تمام طرح و نقش فرش در سر جای خود قرار گیرد و فرش شما نیز با این كار شكیل تر، زیباتر و همچنین تمیز تر دیده شود. توجه داشته باشید چون جاروبرقی به صورت رفت و برگشت بر روی فرش یا قالی كشیده می شود، پس خواب فرش را به هم زده و در این حالت، از زیبایی آن نیز كاسته می شود. قالیشویی های معتبر به نكات شستشوی فرش واقف هستند و كاری با كیفیت ارائه می دهند.


اصول مهم شست و شوی فرش یا قالی در خانه!

به این موضوع توجه داشته باشید كه نظافت و شست و شوی فرش دارای اهمیت ویژه و خاصی است و رعایت برخی قواعد و اصول مهم در این زمینه می تواند دلیلی باشد برای اینكه فرش یا قالی ما، كیفیت اولیه خود را از دست نداده و تا جای ممكن، خصوصیات زیبای ظاهری و نیز ساختمانی خود را حفظ نماید. همچنین بهتر است بدانید به طور معمول شست و شوی یك فرش، یك بار پس از پرداخت و بار دیگر نیز پس از گذشت چند سال اتفاق تكرار خواهد شد.


مرحله ی غبارگیری فرش:
در این مرحله، دو موضوع برای ما مهم و قابل توجه است؛ به عنوان موضوع نخست می توان ارتقای كیفیت را بیان نمود و همچنین به عنوان موضوع دوم، زدودن و از بین بردن آلودگی ها و نیز كثافت هایی كه در طول سالیان طولانی بر روی فرش یا قالی نشسته است، می باشد. توجه داشته باشید مرحله ی غبارگیری پیش از شست و شوی فرش، به دو روش یا شیوه انجام می شود:

روش غبارگیری معمولی: در روش غبارگیری معمولی، در ابتدا فرش یا قالی را تكانده و سپس با استفاده از چوب بر پشت فرش یا قالی می كوبند تا بدین طریق گرد و خاك نشسته بر روی فرش از آن خارج شود. در قدم بعدی، با یك جاروی زبر (برای نمونه می توان همان جاروهای زبر قدیمی كه در اكثر خانه ها وجود دارد را در نظر بگیرید) اما به این نكته توجه داشته باشید كه این كار سبب گسیختگی و جدا شدن تار و پود فرش یا قالی می شود و باعث آسیب دیدن و لطمه خوردن فرش شود. یكی از كارهای نادرستی كه برخی از افراد مرتكب می شوند این است كه فرش را در مرحله غبارگیری و جهت تمیز كردن بر روی زمین می كوبند! به هیچ وجه این كار را انجام ندهید.
روش غبارگیری مكانیكی: روش غبارگیری مكانیكی در كارخانجات قالیشویی و همچنین بسته به كیفیت آن ها، انجام می شود؛ لازم است بدانید انجام این كار در خانه، ممكن و مقدور نیست. این موضوع را فراموش نكنید كه فرش ها و قالی هایی كه دارای گرد و غبار هستند، پیش از شست و شو و قالیشویی بایستی حتما غبارگیری شوند؛ زیرا به هنگام شست شو، گرد و غبار باقی مانده در ته گره (منظور از گره یعنی محل تماس گره فرش با تار و پود)، به خوبی تمیز نشده و این اتفاق، سبب پوسیدگی فرش می شود (به طور واضح تر می توان گفت، تبدیل به گل شده و در مغز و جان فرش باقی می ماند). امروزه در زندگی شهری معمولا از جاروبرقی برای تمیز كردن فرش استفاده می شود، به همین دلیل گرد و غبار چشمگیری در درون فرش باقی نمی ماند نیازی به انجام غبارگیری فرش احساس نمی شود؛ البته بایستی به این نكته توجه داشت كه فرش یا قالی رنگ پس ندهد!

فرش های از نوع دستبافت چون دارای كیفیت متفاوتی می باشند، به همین دلیل ممكن است بعضی از این دسته فرش ها، رنگ پس بدهند. توصیه می كنیم برای اینكه بدانید آیا فرش شما رنگ پس می دهد یا نه! این كار را انجام دهید. یك دستمال سفید رنگ تمیز را در ابتدا با آب نیمه گرم خیس كرده و به قسمت هایی از پرز فرش یا قالی مورد نظرتان بكشید یا حتی می توانید پرز فرش را برای زمانی كوتاه (چندین ثانیه) درون دستمال نگه دارید. چنانچه با این كار دستمال رنگی شد، پس فرش مورد نظر شما رنگ پس می دهد و بایستی به هنگام شست و شوی آن برخی نكات را مورد توجه داشته باشید. (این موضوع را فراموش نكنید كه بیشتر رنگ های تیره، رنگ پس می دهند؛ رنگ هایی همچون سبزهای تیره، مشكی، سرمه ای، لاكی و همچنین رنگ آبی)


نحوه استفاده از شامپو فرش
به عنوان اولین و مهمترین نكته، توجه داشته باشید برای شامپو كردن فرش نیازی به زور بازو وجود ندارد! همراه ما باشید تا با برخی از مهمترین نكات و بایدهای استفاده از شامپوی فرش آشنا شوید:

ابتدا پیش از شامپو زدن فرش یا قالی، حتما روی فرش را جارو زده و گرد و غبار آن را پاك نمایید.
سپس دو فنجان شامپوی فرش را در یك لیتر آب ریخته و آن را به خوبی بهم بزنید تا خوب و كامل كف كند (این كار را هر بار تكرار نمایید)
كف حاصل از محلول بالا را با استفاده از یك اسفنج یا تور جمع كرده و بر روی فرش مورد نظر بمالید؛ دقت داشته باشید بایستی حركت اسفنج بر روی فرش یا قالی به آرامی اتفاق افتد (زیرا فقط و فقط پرز فرش یا قالی شما كثیف و آلوده شده است)

توضیح مهم: توجه داشته باشید چنانچه به جای استفاده از كف شامپو، از آب آن استفاده كنید، فرش یا قالی شما علاوه بر اینكه تمیز نخواهد شد بلكه چسبنده و لوچ شده و حتی دیرتر نیز خشك خواهد شد. زیرا در این شرایط، رطوبت به ابتدای ریشه های فرش یا قالی نفوذ كرده و شاید همانطور كه می دانید، ریشه های تار و پود فرش در محیط مرطوب می پوسند! پس اگر این اتفاق چندین بار تكرار شود، می تواند به مرور زمان فرش یا قالی شما را بپوساند. بهتر است بدانید كف شامپوی فرش می تواند كثیفی و آلودگی های روی پرزهای فرش را در خود حل نماید؛ همچنین این كف در مدتی حدود نیم ساعت و در مجاورت اكسیژن هوا ناپدید می شود اما به یاد داشته باشید نباید در این مدت، بر روی فرش راه بروید.

بهتر است كار خود را از قسمت بالای فرش آغاز نمایید تا بر روی قسمت هایی كه كف شامپو مالیده اید، به هیچ وجه راه نروید.
پس از گذشت زمانی حدود نیم ساعت بهتر است یك دستمال با جنس زبر و یا تور پرده را بر روی فرش بمالید البته توصیه می كنیم این كار را در جهت خواب فرش انجام دهید! سپس با استفاده از یك جاروی چوبی یا جاروی زبر، فرش مورد نظر به جهت خواب آن جارو بزنید.
حالا بهتر است با استفاده از یك برس قدیمی و مناسب، فرش خود را شانه بزنید. این كار سبب می شود تا پرزهای فرش در سر جای خود قرار گرفته و در نهایت فرش یا قالی شما زیبا و نرم به نظر آید و دلیلی باشد برای لذت بردن شما.

نیازمندی ها